Kursu
Darbs
kursi@progmeistars.lv |
#67 2016. gada 29. marts ® Pulkveža
Brieža 6-1, tel. 26428902, 67336035, www.progmeistars.lv |
Iestāšanas kursos.
Bez pārrunām tiek uzņemti: lietišķajās nodaļās skolēni sākot ar 5.klasi; programmēšanas sākuma un pamatnodaļās olimpiāžu godalgu ieguvēji un skolēni ar teicamām atzīmēm matemātikā (tas, kurš vēlas iestāties, uzrāda administrācijai diplomu vai liecību); programmēšanas sākuma un pamatnodaļās citu nodaļu audzēkņi, kas saņēma pasniedzēju rekomendācijas.
Citi skolēni tiek uzņemti pēc pārrunu vai iepazīšanās programmēšanas nodarbību rezultātiem Vairākas tādas nodarbības notiek visu gadu laikā. Ir jāapmeklē viena no tām. Vienkārši sekojiet reklāmai mūsu mājas lapā. Uz šādām nodarbībām vienmēr ir iepriekš jāpierakstās. Lai to izdarītu, ir jāgriežas pie kursu administrācijas. Tālr.67336035, 26428902, 28605451.
KSIM “Ñēsis 2016” .
Kopš 1996. gada agrāk Ugālē bet tāgād Cēsīs notiek komandu sacensības informātikā un matemātikā KSIM.
http://ksim.esy.es/httpksim-esy-es-1/
Pēc nolikuma katra komanda trīs cilvēku sastāvā saņem programmēšanas, matemātikas un datu datorapstrādes uzdevumus. Fināls notiks Cēsīs 16. aprīlī. Šogad pusfinālā startēja 75 komandas. Finālā iekļuva 12 labākās komandas, tajā skaitā mūsu divās komandas Progmeistars SVD (Aleksandrs Zajakins, Daniels Keziks, Vladimirs Ščigaļevs) un Progmeistars nAME (Aleksandrs Želtiševs, Maksims Kovaļovs, Jegors Baļzins).
Novēlēsim
visām komandām panākumus!
Ar ko nodarbojas britu
zinātnieki.
Artjoms – mūsu talantīgais 2002.gada
absolvents. Strādāja par kursu pasniedzēju no 2003.gada
septembra līdz 2006.gada februārim. Viņš ir Latvijas
Universitātes 2009.gada absolvents. 2015.gada maijā aizstāvēja
disertāciju “Data Layout Types: a type–based approach to automatic data
layout transformations for improved SIMD vectorisation”, lai iegūtu PhD in
Computer Science zinātnisko
grādu Heriot-Watt universitātē Edinburgā un turpina tur
strādāt par postdoc. Artjoma disertācija tika atzīta par
labāko starp zinātņu doktoriem, kas absolvēja
universitāti 2015.gada novembrī, un viņam tika
piešķirta speciālā universitātes prēmija MacFarlane prize.
Laikam būtu jāstādās priekšā. Mani sauc Artjoms Šinkarovs, esmu no Rīgas. Es pabeidzu četrdesmito skolu, kursus, pēc tam iestājos Latvijas Universitātē datorikas nodaļā.
Pabeidzot universitāti 2009.gadā, devos uz Lielbritāniju strādāt pie savas doktora disertācijas. Aizstāvot to ( Phd in Computer Science red.) pēc 6 gadiem, es līdz pat šai dienai turpinu strādāt
Heriot-Watt universitātē Edinburgā.
Ieguvis
zinātņu grādu, es skatos uz sevi, kāds biju sešus
gadus atpakaļ, un saprotu, ka man vai nu nebija priekšstatu par
akadēmisko dzīvi, doktora darbu un zinātniskās
darbības iekārtojumu, vai arī tie bija drausmīgi
izkropļoti. Šajā ziņā neesmu unikāls,
šādu apgalvojumu izteiks jebkurš cilvēks ar doktora
grādu. Taču, man šķiet, ka sveša pieredze
pašā sākumā varētu man palīdzēt izveidot
adekvātāku realitātes bildi un pasargāt no dažiem
sarūgtinājumiem.
Tieši tāpēc es rakstu
šo tekstu. Iespējams, ka pēc izlasīšanas jūs
teiksiet: „Neko sev, es domāju, ka akadēmiskā darbība ir
tieši tas, ar ko es gribētu nodarboties”. Bet varbūt jūs
teiksiet: „Es nekad neiešu zinātnē, tas nav domāts man”.
Jebkura no šīm pozīcijām ir vērtīga. Jūs
vismaz aizdomāsieties. Laikam nav jāizdara priekšlaicīgi
secinājumi: viss, kas šeit ir rakstīts – tas ir mans
subjektīvs viedoklis. Vienkārši atcerieties, ka
akadēmiskā karjera – tā ir absolūti reāla izvēle,
kas ir pieejama praktiski ikvienam. Diemžēl, vismaz Rīgā
universitātē, manā laikā valdīja lietderīguma
nodarboties ar zinātni noliegšanas sajūta. Kad es paziņoju
saviem kursa biedriem, ka mani uzņēma universitātē
Lielbritānijā, normāla reakcija bija: „Tu ko, prātu esi
zaudējis, tev bija maz lekciju universitātē? Labāk atrodi
sev normālu darbu un nenodarbojies ar niekiem”. Es, visumā, neesmu
pret šādu uzskatu, bet esmu pret, kad šāds viedoklis ir absolūts.
Vienkāršs novērojums: lēmumiem par to, ar ko nodarboties dzīvē, ir derīguma termiņš. Agri vai vēlu pienāks brīdis, kad radikāli kaut ko mainīt jums nebūs iespējas vai spēka. Te ir iespējami kontrpiemēri, taču tie drīzāk būs izņēmumi, kas apstiprina likumsakarību. Tieši tāpēc arī es jau beidzu filozofēt, vienkārši aizdomājieties, vai tiešām tas, ko jūs izvēlējāties vai gatavojaties izvēlēties par savu profesiju, pietiekami piepilda jūsu dzīvi ar jēgu.
Pāriesim pie konkrētām
lietām. Es sākšu ar dažiem novērojumiem.
Pirmkārt, ir labi jāsaprot, ka universitātē ir divi
principiāli būtiski darbības veidi: pētniecība un
pasniedzēja darbs. Skatoties uz universitāti „no ārpuses”,
piemēram, būdams students, dažkārt pētnieciskais darbs
paliek nomaļus. Latvijā, konkrēti, LU Datorikas
fakultātē, par pētījumiem vispār neviens nekad neko
neminēja, jo viss akcents tika likts uz pasniegšanu. Turklāt,
nepārprotiet mani, Latvijas Universitātes izglītības
līmenis ir ļoti konkurētspējīgs ārpus Latvijas.
Latvijas Universitātē ir ļoti daudz adekvātu
pasniedzēju, kuri labi māca pamatlietas. Izglītības
sistēma paredz, ka jūs varat „izlidot” (vai pēc rotācijas
no bezmaksas apmācības iekļūt maksas grupā), kas
ļoti būtiski paaugstina studentu motivāciju. Piemēram,
Lielbritānijas universitātēs, pragmatiski izsakoties, tas
tā nav. Te valda ideja, ka, ja jau students tika uzņemts, tad
viņš ir jāaizved līdz galam, neskatoties ne uz ko.
Varbūt tas arī ir saudzīgāk, taču tas tiešām
neuzlabo izlaisto studentu kvalitāti. Tāpat kā mutisko
eksāmenu neesamība, trīsgadīga bakalaura programma un daudz
kas cits. Tā ka LU ir laba universitāte, vienkārši tur
gandrīz nenodarbojas ar pētījumiem. Tas ir diezgan
bēdīgi, jo, manuprāt, tā arī ir
visinteresantākā universitātes darbības daļa.
Kas tad ir pētījumi, un ar
ko nodarbojas britu zinātnieki? Ir acīmredzami, ka ērtai
cilvēka dzīves nodrošināšanai ir virkne uzdevumu,
kurus vienkārši ir jāņem un jādara. Piemēram:
jābūvē ceļi, jāstāda kartupeļi,
jāārstē cilvēki. Taču ir arī meta-darbība:
kā izdarīt tā, lai uzbūvētie ceļi kalpotu divreiz
ilgāk; kā izārstēt AIDS; kā izdarīt tā, lai
iestādītie kartupeļi neietu bojā kartupeļu
lapgrauža uzbrukuma dēļ. Šī meta-darbība arī
ir pētījumi. Tas ir tas, par ko cilvēki dienām un
naktīm domā universitātēs; tas, par ko raksta rakstus un
grāmatas. Tas ir tas, kas ļauj cilvēcei
attīstīties.
Neliela atkāpe. Ja burtiski
skatīties uz pēdējo paragrāfu, tad sanāk, ka
pētījumiem ir jābūt ar visai praktisku interesi. Bet
kāda tad ir Fermā teorēmas pierādījuma jēga? Vai
kāds labums ir no astronomijas? Kāda starpība, vai bija liels
sprādziens vai nebija, kāds no tā labums? Starpība ir
lūk kāda – kamēr mēs nesakrāsim kritisko
zināšanu bagāžu par kādu noteiktu fenomenu, runāt
par to, vai mēs varam no tā iegūt kādu praktisku labumu vai
nē, ir vienkārši bezjēdzīgi. Šo zināšanu
uzkrāšana aizņem gadu desmitus, bet varbūt, arī
simtus. Ir acīmredzami, ka saglabāt savas zināšanas un
novērojumus tā, lai nākotnē kāds tos varētu
izmantot, var tikai tad, kad šīs zināšanas ir
noformētas stingrā un loģiskā veidā un kaut kā ir
saistītas ar to, kas jau ir zināms. Tieši tāpēc visa
zinātne nodarbojas ar to, ka paplašina un klasificē
iepriekš uzkrātās zināšanas, lai turpmāk
kāds varētu tās izmantot. Kurš konkrēti izmantos – nav
tik svarīgi, ja jums izdevās parādīt, ka jūs
atklājāt kaut ko nezināmu zināmā jomā – tas ir
ieguldījums vispārcilvēciskajās zināšanās.
Šajā ziņā Fermā teorēma, lielais sprādziens
un daudz kas cits – vienkārši novērojums par apkārtējo
pasauli. Kā to izmatot? Pagaidām nav zināms. Taču mums
izdevās aprakstīt šos novērojumus, un tie nav pretrunā
ar visu to, ko mēs zinām uz šo brīdi.
Nav grūti saprast, ka tikai
pateicoties zinātnes attīstībai mēs, kā cilvēce,
varam „iet uz priekšu”. Padarīt mūsu dzīvi labāku,
ērtāku, kļūt gudrākiem utt. Taču, problēma
ir tā, ka pētījumiem ir nepieciešamas būtiskas naudas
summas, bet tā nenes tūlītējus rezultātus. Tas slikti
iederas kapitālistiskajā sabiedrības modelī. Tiem, kam ir
nauda, pārsvarā rūp tas, kā to pavairot. Tā kā
investīciju atgriešanos zinātnes gadījumā ir ļoti
grūti prognozēt, investīcijas zinātnē tiek veiktas
ārkārtīgi nelabprāt. Tāpēc ir vērts uzreiz
pateikt, ka gadījumā, ja jūsu mērķis ir nopelnīt
pēc iespējas vairāk naudas – neejiet zinātnē. Ejiet
industrijā, kur ieguldījumu atgriešanās dažkārt
var sasniegt astronomisku lielumu. Vienkārši paskatieties uz Google
ar Facebook – mājas lapa, kuru apmeklē miljards cilvēku, par
katru no kuriem reklāmas kompānija maksā 1 centu laika
vienībā. Parēķiniet peļņu patstāvīgi.
Vai Google un Facebook peļņa ir adekvāta attiecībā pret
izdevumiem, saistītiem ar viņu produktu? Es nezinu.
Vienkārši empīriski izrādījās, ka
šobrīd šāda shēma ļoti veiksmīgi
strādā. Turklāt jums ir jāsaprot, ka Eiropā/Amerikā
cilvēki, kas strādā universitātē, nav nabagi,
vienkārši, strādājot industrijā, var nopelnīt
vairāk.
Nu labi, kāds tad ir
pētnieciskās darbības jaukums? Es redzu divas
priekšrocības: kolosāla brīvība un dzīves
piepildījums ar jēgu. Kad jūs strādājat
uzņēmuma labā, jums, tā vai citādi, ir jāseko
tā kopīgām interesēm. Rupji izsakoties, jūs
vienkārši esat procesa daļa, kura galvenais mērķis ir
tas, lai uzņēmums varētu veiksmīgi pastāvēt un
attīstīties, un, tādējādi, pelnītu vairāk
naudas. Strādājot universitātē, labvēlīgu
apstākļu sakritības gadījumā, jūs varat
brīvi darīt pilnīgi visu, ko vēlaties, ņemot
vērā to, ka jūs demonstrējat akadēmisko progresu.
Piemēram, publicējat labus rakstus, sadarbojaties ar citiem
zinātniekiem, vinnējat grantus utt. Taču ievērojiet, ko tieši
darīt un kā tieši darīt, lemjat jūs, nevis jūsu
priekšnieks. Neviens nevar piespiest jūs veikt pētījumus,
kuri jums nav interesanti, jūs esat pats sev saimnieks, jūs pats
rīkojaties ar savu laiku un saviem resursiem. Manuprāt, tas ir
ļoti vērtīgi, un sasniegt tādu brīvību
industrijā ir ļoti grūti. Tagad par dzīves piepildīšanu
ar jēgu. Es domāju, ka te principiāli svarīga ir atbilde uz
jautājumu: „Kāpēc es dzīvoju?”. Ja, atbildot uz šo
jautājumu, jūs novērtējat labumu, kuru jūs
teorētiski varat dot cilvēcei, un jūs vēlaties kaut
kādā veidā maksimizēt šo labumu, tad, iespējams,
vispārcilvēcisko zināšanu paplašināšana –
tā ir pareiza ambīcija. Vienkārši aizdomājieties –
strādājot industrijā, jūs veicat to, kas ir
nepieciešams jūsu darba devējam šeit un tagad. Ja
rītdien viņa prasības mainīsies, tad viss jūsu darbs
potenciāli būs vējā. Atgriežoties pie cilvēku
nodarbošanās iedalījumā praktiskajā darbībā
un meta-darbībā, industrija – tā ir prakse. Tāpēc tur
drīzāk svarīga ir kvantitāte. Bet zinātniekiem
drīzāk ir svarīga individualitāte. Kā tad te izlemt?
Jo, kamēr neizmēģināsi, neuzzināsi... Es domāju,
ka te vienkārši ir jāuzticas intuīcijai.
(turpinājums sekos)